TEBLİĞ |
Tarım ve Orman Bakanlığından: TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ
YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ
NO: 2018/42) BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli
bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların desteklenmesi amacıyla
hazırlanmıştır. Kapsam MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti verecek tarım danışmanları ile
kuruluşlar ve sorumlulukları, desteklemeye başvuracak kişi ve kuruluşlar,
başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin denetimine
ilişkin görev ve yetkiler, desteklemenin geri alınması ve desteklemeden
yararlanamayacaklar ile cezai sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu ve 23 üncü
maddeleri, 21/2/2018 tarihli ve 2018/11460 sayılı 2018 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemelere İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı ile 8/9/2006 tarihli
ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1)
Bu Tebliğde geçen; a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den alınan
belgeyi, b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların Arılık ve
Koloni Bildirim Formu beyanına istinaden il müdürlükleri tarafından tutulan
kayıt sistemini, c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını, ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü, d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube
Müdürlüklerini, e) Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığını, f) Bilgi sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Bilgi Sistemini, g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak
devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde tarımsal
üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri, ğ) Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve 29012
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile
oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal
desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve
buna bağlı kayıt sistemlerini, h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2018 veya 2019 yılı
üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan
belgeyi, ı) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve
İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin, yetiştiricilerin ve
sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt altına alındığı TÜRKVET
veri tabanını, i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini, j) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde oluşturulan
tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini, k) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan kayıt
sistemini, l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve üretici
örgütlerini, m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini, n) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS): Organik tarım
yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin
bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını, o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp veri
tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri içeren ve
bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan
sahibine verilen belge veya listeyi, ö) Serbest Tarım Danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak
suretiyle tarımsal işletmelere, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan ve
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılan ve Uygulama
Esaslarına göre yetkilendirilen kişileri, p) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre kişilere verilen
Tarım Danışmanı Sertifikasını, r) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu, s) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet
gösteren kooperatif ve birlikleri, ş) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su ürünleri
yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına
alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği, raporlandığı,
Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini, t) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri üretim
faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel
Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi, u) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat
odalarında istihdam edilen ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri, ü) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri, ziraat odaları ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal
işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında
yürütülen hizmetleri, v) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak,
bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal
faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi, y) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD): Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara, sunduğu tarımsal danışmanlık
hizmeti için ödenen desteği, z) Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Uygulama Esaslarını, aa) Ücret hesap pusulası: 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı
İş Kanununun 37 nci maddesi kapsamında düzenlenen pusulayı, bb) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip, tarımsal
amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve üretici birlikleri ile bunların üst
birliklerini, cc) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve 2006/11320
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Adres Kayıt Sistemi
Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri, çç) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin yerleşim
yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi, dd) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen şartları
yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini, ee) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan,
lisans ve lisansüstü mezun kişiyi, ff) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği, gg) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı
Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin
üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını, ifade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Tarımsal
Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler ve
sorumlulukları MADDE 5 – (1)
Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler
aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır: a) Çiftçi Kayıt Sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine
ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine ve/veya
arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya OTBİS’e
kayıtlı olmak. b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak: 1) Örtü altında en az üç dekar alanda üretim yapmak. 2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak. 3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya
yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar,
suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak. 4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde en az
onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi büyük baş sığır, besi sığırcılığı yapan
işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş sığır
ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak. 5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip olmak. 6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak. 7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde
5000 adet, et üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede yetiştiricilik
yapmak. 8) Organik tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5) ve (7)
numaralı alt bentlerde belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına sahip
olmak. (2) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında
tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler, inceleme ve
denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz
edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur. Tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanacak
kişi ve kuruluşlar, bunların sorumlulukları, tarımsal danışmanlık hizmeti ve
giderler MADDE 6 – (1)
Bu Tebliğ kapsamında aşağıdaki kişi ve kuruluşlar tarımsal yayım ve
danışmanlık desteğinden yararlanabilir. a) Ek-8’de yer alan uygun sertifikaya sahip serbest tarım
danışmanları, b) Tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve üretici
örgütleri (2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal
işletmeler ile sözleşme imzalar. Sözleşme imzalanırken vekâlet kabul edilmez. b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca
paraflanır, son sayfa imzalanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır. c) Tarımsal danışmanlık hizmeti; Yönetmelik, Uygulama
Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda sunulur. ç) 2017 yılı TYDD kapsamında olan tarımsal işletmelerin
sözleşmeleri 2017 yılı TYDD hizmet sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı
kapsıyorsa sözleşmeleri geçerli olur veya 2017 yılı TYDD kapsamında olan
tarımsal işletmelerin sözleşmeleri yenilendiğinde, 2017 yılı TYDD hizmet
sunumunun bitiminden itibaren en az on iki aydır. 2017 yılı TYDD kapsamında
olmayan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri ise bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten sonra başlamak üzere en az on iki aylık olarak düzenlenir. d) Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar
verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak suretiyle
iade edilir. e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin
istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur. f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin, mücbir
sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilmesi durumunda, bu
durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir. g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluştaki tarım danışmanı, ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler, evlilik,
boşanma, eğitim durumu, tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü yerine getirme,
Tarım Danışmanı Sertifikasının geçici iptali veya Tarım Danışmanı
Sertifikasının iptali ve kamuda görev alma sebepleri dışında değiştirilemez.
Bu sebeplerden dolayı tarım danışmanının görevinden ayrılması halinde aynı
nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım
danışmanına ait bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan
Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri,
sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü
tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından
Başkanlığa bildirilir. ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluştaki tarım danışmanı; bu fıkranın (g) bendinde belirtilen sebeplerden
dolayı, bu Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde ölüm
hali hariç bir defadan fazla değiştirilemez. h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
olan tarım danışmanının sertifika bölümü, sertifika türü ve sertifika bölümü
bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi Ek-8’de yer alan
Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun olur. Akdeniz ve Ege
Bölgelerinde bitkisel üretim yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan Ziraat Odası ve Üretici Örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya
sahip en az bir tarım danışmanı istihdam edilir. 2017 yılı TYDD kapsamında
kuruluşta istihdam edilen ve hâlihazırda tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
tarım danışmanları bu fıkrada belirtilen hükümlerin dışındadır. ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım
danışmanı arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi dört
aydan az olamaz. 2017 yılı TYDD kapsamında istihdam edilen tarım
danışmanlarının kuruluşlarda istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım
danışmanı yerine istihdam edilen kişiler bu hükmün dışındadır. i) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının
bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır. j) TYDD’den faydalanan ziraat odası ve üretici
örgütlerinde bu Tebliğin uygulama süresince yönetici istihdam etme şartı
aranmaz. k) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar;
tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilen tarımsal işletmelere,
men edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet sunamaz. l) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluştaki tarım danışmanının
hizmet sunduğu ve kesinleşen Ek-3’teki tarımsal işletmelerde meydana gelen
eksilmelerin % 20’ yi geçmemesi koşulu ile Uygulama Esaslarında belirlenen
azami işletme sayısı esas alınarak TYDD’ye konu olmayan diğer tarımsal
işletmeler ile sözleşme imzalanarak tarımsal danışmanlık hizmeti sunulabilir.
Bu tarımsal işletmeler TYDD’ye konu edilemez. (3) Kişi ve kuruluşun sunacağı tarımsal danışmanlık
hizmetleri ile ilgili hususlar aşağıdadır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak serbest tarım danışmanları
ile kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Yönetmelik,
bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirlenen görevleri yerine getirir. İl
teknik komitesi Uygulama Esaslarında belirlenen işletme kontrol sıklıklarını
bu Tebliğin uygulama süresince geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli
oranında azaltabilir. b) Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında imzalanan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan az
olmamak üzere demonstrasyon, tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi kursu,
çiftçi inceleme gezisi düzenler; liflet/broşür ve afiş hazırlar. Bu
faaliyetlerden tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri
faydalanabilir. Bu faaliyetler için düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin
izlenmesinde kullanılacak formlar Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin
konuları seçilirken il yayım programları dikkate alınır. İl teknik komitesi
düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve
faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir. c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanlarına
Bakanlık uygulamaları hakkında eğitim verebilir. ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Bakanlık
uygulamaları hakkında çiftçileri bilgilendirir. (4) Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri aşağıdaki
kalemlerden oluşur: a) Personel giderleri. b) Büro giderleri. c) Malzeme giderleri. ç) Diğer giderler. d) Ziraat odası ve üretici örgütlerine ödenen TYDD’nin
tamamı sadece tarım danışmanı ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta giderleri
olarak kullanılır, tarımsal danışmanlık faaliyetinin diğer giderleri kuruluş
kaynaklarından karşılanır. Her bir tarım danışmanının aylık ücreti, ücrete
bağlı vergi ve sigorta giderleri toplamı en az üç bin yüz altmış altı Türk
Lirası’dır. (5) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluş,
hizmet giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden
Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla ücret talep edebilir. Tarımsal
işletmelerden tahsil edilen bu ücret için fatura düzenlenir. (6) Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı
kapsamında yapacağı görevler aşağıda belirtilmiştir: a) Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu
tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket,
gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine
ulaştırmak. b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile
birlikte, yörenin ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama
sistemlerini ve alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek, Organik Tarım - İyi
Tarım Uygulamaları gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım yöntemlerinin
yaygınlaşmasını sağlamak. c) Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı
konusunda tarımsal işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve özendirmek. ç) Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip ederek
bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje
hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyelerinin işletme ve arazi kontrollerini gerçekleştirerek il/ilçe
müdürlüğüne iletmek. (7) Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı
kapsamında yapacağı görevler aşağıdadır: a) Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak. b) Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla ilgili
bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak
hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin
işletme ve hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne bildirmek. c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim durumu,
yeterli donanım ve teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp veri
girişinde bulunmak ve hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin sağlıklı
tutulmasında yetiştiriciye yardımcı olmak. ç) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın
şartlarını sağlamak kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe müdürlüğüne
bildirimde bulunmak, konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon, karantina ve
duyuru gibi idari ve fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak, bu konuda
alınan kararları uygulamak. d) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın
şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen talimatla,
hastalık teşhisi için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve benzeri)
uygulama çalışmalarında bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil durumlarda
(hayati tehlike durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini
yönlendirmek. e) Su ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen görevlerden sorumludur. (8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar
aşağıdadır: a) Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları
dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler. b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak
bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları
dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler. c) Serbest tarım danışmanları sadece bulundukları il
sınırları içerisinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler. (9) Tarım danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte
belirtilen ilgili hükümlere göre vize ettirirler. Aksi takdirde, tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar. Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların
denetlenmesi MADDE 7 – (1)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi ile
ilgili hususlar aşağıdadır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede
İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur. Komisyonun
oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler öncelikli
olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir. b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler
hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince yılda en az
iki defa denetler. c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek denetim
raporu düzenler. ç) İl müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı ile ilçelerde de
ayrıca denetleme yapabilir. d) Komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek ve
en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kuruluştan tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az % 25’i ile görüşme yapar
ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler
için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin
bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek heyet
tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik
oranı % 20 ve üzerinde olduğunda ceza işlemleri uygulanır. e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun
denetlemesinde; Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri
Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri
Denetleme Raporu kullanılır. Başkanlık, bu form ve rapor üzerinde değişiklik
yapmaya yetkilidir. f) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi
ve kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp, Yönetmelik ve Uygulama
Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate alınarak karara
bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır. g) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi
tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi
ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci
sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur. ğ) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma bulunan kişi
ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet bulunan kişi ve
kuruluşların TYDD ödemelerini durdurabilir. Ödemesi durdurulan bu kişi ve
kuruluşlara, idari ve adli işlemler sonuçlanana ve on iki aylık hizmet sunumu
tamamlanana kadar Başkanlıkça ödeme yapılmaz. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Başvuru
İşlemleri, Belgeler ve Ödeme Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler MADDE 8 – (1)
Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin
birinci fıkrasında belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir. (2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar adına başvuru
yapmaya yetkili kişiler aşağıdadır: a) Ziraat Odası Başkanı. b) Birlik Başkanı. c) Kooperatif Başkanı. ç) Serbest Tarım Danışmanı. (3) Başvuru sırasında istenecek belgeler aşağıdadır: a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname ile
Ek-2’de yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşa Ait Bilgi Formu. b) Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler doğrultusunda
düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı tarımsal işletme
sayısı Uygulama Esaslarında belirlenen sayılardan az olmamak üzere, Ek-3’te
yer alan icmal. c) Her tarımsal işletme için, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi. ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge. d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan
belge. e) İkinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen
TYDD başvurusunda bulunabilecek kişiler için başvuru yapabileceğine dair
alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı sureti. f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin tipine
göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı: 1) ÇKS belgesi. 2) AKS belgesi. 3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi. 4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi. 5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe
müdürlüğü onaylı sureti. 6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan belge/liste. 7) OTBİS’e kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe
müdürlüğünden alınan yazı. 8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya yumurta
tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya ilçe
müdürlüklerinden alınan onaylı işletme tescil belgesi. 9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama
Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında arazi
toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin yapılamadığı hallerde
il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge. (4) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlarda istihdam edilen
tarım danışmanı, nüfus kayıt sisteminden yerleşim yeri ve diğer adres belgesi
alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı maddenin ikinci
fıkrasının (i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi aynı olur. Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri MADDE 9 – (1)
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin hususlar
aşağıdadır: a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar, bu
Tebliğin yayımlanmasından itibaren on beş gün içinde, son başvurunun tatil
gününe gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar istenen
belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu
yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne
başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube
bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde
il müdürlüğüne başvuru yapılır. b) Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da yer
alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet
Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İlçe İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe
müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren
beş gün içerisinde bilgi sistemine kayıt edilerek il müdürlüğüne gönderilir.
İl müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Ek-5’te yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ
Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İl İcmali ve
Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran
Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali çıktıları
onaylanarak TYDD’ye son başvuru tarihinden on gün sonra il ve ilçe
müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller beş gün süreyle askıda bırakılır. Askıya
çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı süresince il
müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il teknik komitesi
tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen değişiklikler
icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri alınır. Herhangi bir
itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra
yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz. c) Tarımsal işletme birden fazla kişi ve kuruluştan hizmet
aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza durumu, kuruluşa
üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal
danışmanlık hizmetinin uyumu, tarım danışmanı sertifika türü, yetki belgesi
tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği
bir kuruluştan hizmet alır. Diğer kişi ve kuruluş icmaller askıya çıkmadan
önce Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal işletmelerin yerine yeni tarımsal
işletmeler belirler. Bu tarımsal işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden
düzenlediği Ek-3’teki icmali TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne
sunar ve Ek-3’teki icmalde başka bir değişiklik yapılmaz. ç) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmî
tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi
resmî tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir. d) Kesinleşmiş Ek-5’teki icmal, itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde yazılı olarak Başkanlığa
gönderilir. e) Başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi içinde
verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin
beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt
sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas olmaz. f) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan, il/ilçe
müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve inceleme
sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan uyarma için
toplam TYDD tutarı %10 oranında, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci
uyarmadan dolayı kınama cezası için toplam TYDD tutarı %20 oranında, önce
uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası için toplam TYDD tutarı %40
oranında azaltılır. Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır. g) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir
nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler
il/ilçe icmalinden çıkartılır. (2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan önce
tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin
aylık bazda icmalini gösteren belge, ücret hesap pusulası ve maaş dekontları,
teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki
şekilde gerçekleştirilir: a) 31/12/2018 tarihine kadar gönderilmesi gereken birinci
dilim ödemeye esas il icmali, 30/10/2019 tarihinden sonra gönderilmesi
gereken ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce;
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık
bazda icmalini gösteren belge ve 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasının (d) bendi
hükmüne uygun banka veya diğer banka maaş dekontları ile kuruluş tarafından
tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası TYDD başvurusunun
yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar
il/ilçe icmalinden çıkartılır. b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar,
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka teminat
mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler
aracılığı ile 31/12/2018 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder veya
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün açtığı
hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat
mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir.
Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. c) 30/10/2019 tarihinden sonra gönderilmesi gereken ikinci
dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce serbest tarım
danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu
olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge TYDD başvurusunun yapıldığı
il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır. ç) Teminat mektuplarının toplam tutarı, ödenecek olan
toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası
ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu alınabilir. d) Birinci fıkranın (f) bendinde belirtilen ceza oranları
göz önünde bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri hazırlanır.
Bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere 31/12/2018 tarihinde
birinci dilim ve 30/10/2019 tarihinden sonra yapılacak olan ikinci dilim
ödemesine ait kesinleşmiş Ek-4 ve Ek-6 icmalleri ilçe müdürlüğünden il
müdürlüğüne beş gün içinde, kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri il
müdürlüğünden Başkanlığa on gün içinde yazılı olarak gönderilir. İl/ilçe
müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik ve
Uygulama Esasları kapsamında uyarma veya kınama cezası uygulanan kişi ve
kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın kişi ve kuruluşa tebliğ tarihinden
itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda, itiraz olması halinde ise
Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan
disiplin komisyonu kararı sonrasında, verilen karara göre Başkanlığa
gönderilir. e) Geri ödemesi olan kişi ve kuruluşların icmalleri, geri
ödeme işlemi tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir. f) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa, 10
uncu maddenin sekizinci fıkrası kapsamında, 36 haftalık hizmet sunumu
tamamlandıktan sonra Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine
Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali ve
Ek-11’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine Ayrılan Tarım
Danışmanları İçin Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe/İl
İcmali düzenlenerek ödeme yapılmak üzere Başkanlığa gönderilir. g) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar;
Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirtilen form ve raporları
il/ilçe müdürlüğüne teslim edene kadar kuruluşların ödeme icmalleri
düzenlenmez. ğ) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il icmalleri
ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir. h) Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın bankaya
aktarılmasını müteakip Banka tarafından yapılır. Ödeme MADDE 10 – (1)
TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlara, Uygulama Esaslarında belirlenen işletme
sayıları, 13 üncü maddenin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen oranın
altına düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile bir tarım danışmanı için 38.000
TL tarımsal yayım ve danışmanlık desteği ödemesi yapılır. (2) Bakanlık tarafından yetkilendirilerek tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve bunların
şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla beş tarım
danışmanı için TYDD ödemesi yapılır. (3) Kişi ve kuruluşa her bir tarım danışmanı için yıllık
38.000 TL TYDD, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla,
31/12/2018 tarihinden sonra 19.000 TL ve 30/10/2019 tarihinden sonra 19.000
TL olmak üzere iki dilim halinde Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir. (4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça
belirlenir. TYDD ödemeleri ilgili yılın bütçesinden karşılanır. Kaynak
yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl
bütçesinden yapılır. Başkanlık, iller bazında TYDD desteği verilecek serbest
tarım danışmanı ile kuruluşlardaki tarım danışmanı sayısı ve öncelik
kriterlerini belirlemeye yetkilidir. (5) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve kuruluşlara on
iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki kişi ve
kuruluşların birinci dilim TYDD ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna
ertelenir. (6) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara
14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana kadar TYDD
ödemesi yapılmaz. (7) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için, yetki
belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet
göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz. (8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kadın tarım
danışmanının doğum yapması ve durumu doktor raporu ile belgelemesi şartıyla,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun talep etmesi durumunda,
bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun en az 36 haftalık
süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları halinde, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa tarım danışmanı için 25.300 TL
ödenir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM İl
Teknik Komiteleri İl teknik komitelerinin görevleri MADDE 11 – (1)
İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar: a) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet
sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her
türlü tedbir ve kararı alır. b) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmetleri
kapsamında, düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet
eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir. c) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri
alır. ç) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal danışmanlık
hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek üzere gerek
görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü
başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu görevlendirebilir. d) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar
hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve alınan
kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili mercilere
girişimde bulunur. e) İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den yararlandığı
tespit edilen kişi ve kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca
gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur. f) İl teknik komitesi, bu Tebliğin uygulanması sırasında
ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl
teknik komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez Teknik Komitesi
bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu
tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır. Desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler MADDE 12 – (1)
Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve
denetimler Bakanlık tarafından yapılır. (2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin yanı
sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir. (3) Yapılan denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin,
bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak
tespit edilmesi halinde bunlar hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına
suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal
işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir. BEŞİNCİ
BÖLÜM Desteklemeden
Yararlanamayacaklar ile Desteklemenin Geri Alınması Desteklemeden yararlanamayacaklar MADDE 13 – (1)
Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz: a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
nitelikleri taşımayan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunanlar. b) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi ve
kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte 9 uncu maddenin birinci fıkrasının
(a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar. c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan kişi
ve kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler. ç) Kamu tüzel kişileri. d) Men edildiği süre ile sınırlı olmak üzere, tarımsal
desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar. e) Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men edilen
bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar. f) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında
yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu süresince
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü ceza alan
kişi ve kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve yetki belgesi iptali
cezası hali hazırda devam eden kişi ve kuruluşlar. g) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen
kuruluşun başkanı veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten
sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar. ğ) Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı belgesine sahip
olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve sahip olduğu
sertifika bölümünde kendi işletmesi tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu
tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar. h) Tarımsal işletmelere on iki aydan daha az süreli
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar. ı) İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki aylık hizmet
sunumu süresince birden fazla değiştiren kuruluşlar. i) Bu Tebliğin uygulama süresince tarım danışmanının
hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere, Uygulama
Esaslarında belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen
kuruluşlar. j) Tarım danışmanının, 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasının
(d) bendi hükmüne uygun olarak aylık bazda banka ve diğer banka maaş dekontu
ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası
ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat veya teminat mektubunu il/ilçe
müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen kuruluşlar. k) Tarım danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar. l) TYDD son başvuru tarihinden sonra Tarımsal Danışmanlık
Yetki Belgesi alan kişi ve kuruluşlar ile şube izni alanlar. m) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde belirtilen
hükümleri yerine getirmeyen kişi ve kuruluşlar. n) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde belirtilen
form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne göndermeyen kişi
ve kuruluşlar. Desteklemenin geri alınması ve teminatın iadesi MADDE 14 – (1)
Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488
sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak
inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki kez
kınama ve üstü ceza alan kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı. b) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal
işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere Uygulama Esaslarında belirlenen
azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen kişi ve kuruluşlara bu tarım
danışmanı için yapılan TYDD ödemesi. c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali cezası alan
kuruluşun ortağı, başkanı veya yönetim kurulu üyesi, cezanın verildiği
tarihten sonra görev aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlara ödenen yılı TYDD. ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak
inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan uyarma cezası
alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 10’u, kınama veya
önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası alan kişi ve
kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 20’si, önce uyarma cezası alıp
sonrasında kınama cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin % 40’ı birinci dilim ve ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde
düşülmeden ödeme yapılmış ise bu kişi ve kuruluşlara yapılan fazla ödeme. d) 13 üncü maddede yer alan kişi ve kuruluşlara yapılan
TYDD ödemesi. (2) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş
vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte
il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar
kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa
ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde
teminattan mahsup edilir. (3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi içerisinde
ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz. İdari yaptırımlar MADDE 15 – (1)
Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere
esas teşkil eden belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden
sorumludurlar. (2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere TYDD
ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak üzere
sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan kişi
ve kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve diğer kanuni işlemler yapılır. (3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç olmak üzere bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere
TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi
uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına
açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir. Yürürlükten kaldırılan tebliğ MADDE 16 – (1)
10/10/2016 tarihli ve 29853 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ
(Tebliğ No: 2016/25) yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 17 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 18 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür. |