TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine göre, tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların yetkilendirilmesi ile çalışmalarına ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları,
dernek/vakıflar, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca yerine getirilecek
tarımsal danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme,
değerlendirme ve denetim görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) 5488 sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006
tarihli ve 26283 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen;
a) Bakanlık: Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Başkanlık: Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığını,
c) Dernekler/vakıflar: Sivil toplum örgütlerinden,
tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere
tarımsal işletme sahipleri veya çiftçiler tarafından ilgili mevzuata göre
kurulan tarımsal danışmanlık derneklerini/vakıflarını,
ç) İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe
Müdürlüklerini,
d) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına
çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan
girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi
kişileri,
e) Şirket: Tarımsal işletmelere, sivil toplum
örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara ve çiftçilere
tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde yetkilendirilen tüzel kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık
şirketlerini,
f) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal
danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
g) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal
işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında
yürütülen hizmetleri,
ğ) Uygun görüş raporu: Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi talebinde bulunan kişi/kuruluş için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler
Şube Müdürü ve en az bir teknik personelce, ilçede İlçe Müdürü ve en az bir
teknik personelce düzenlenen ve tarımsal
danışmanlık faaliyetlerini yürütmek için faal web sitesi, gerekli araç, alet ve
büro donanımı durumunu gösterir raporu,
h) Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden
tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve
bunların üst birliklerini,
ı) Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
i) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan, tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu
kişiyi,
j) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
k)
Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları
meslek kuruluşlarını
ifade eder.
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi
ve kuruluşlar aşağıda belirlenmiştir.
a) Tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütleri ve
ziraat odaları,
b) Tarım danışmanı istihdam eden dernekler ve
vakıflar,
c) Sözleşme karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına
tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve tarım danışmanı istihdam
eden şirketler,
ç) Çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere sözleşme
imzalayan serbest tarım danışmanları.
Üretici Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 6- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine ve ziraat odalarına, Bakanlık
tarafından yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu
yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne
yapılır.
(2) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları web sitesi
kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici
örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek
üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici
örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım
danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki
belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-1a),
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve tarım danışman istihdam etmek için yetkili kurul
kararı,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ve varsa yöneticiye ait sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı
belge. Danışmanlık hizmet alımı yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin onaylı sureti
ve danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6) Yetki belgesi için
istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü
tarafından onaylanır.
(7) Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar,
bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe
Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara
yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne
aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu Uygulama Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci
fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yetkili kurul kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden
yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak,
mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen
üretici örgütü/ziraat odası mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına
yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne
teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım
danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni
tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odasının
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi
verir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen
üretici örgütü/ziraat odası bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı
istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler
istenir.
(12) Üretici örgütü/ ziraat odası yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan onaylı
alınan belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen
belgeler, üretici örgütü/ ziraat odası bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube
açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 7 (1) Üretici örgütü/ziraat odası; çalışmasını
aksatmamak ve hizmet kalitesini düşürmemek koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat
odasının kendi biriminin bulunmaması durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki
aldıkları ilin ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için başvurular büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne
yapılır.
(2) Üretici örgütü ve ziraat odasının, bulunduğu ilin
ilçesinde şube açabilmesi için merkezinde yönetici hariç en az
dört tarım danışmanının, ilçede şube yöneticisi hariç
olmak üzere en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam
edilen tarım danışmanlarından biri lisans
mezunu olmalıdır.
(3) Şube açılmasına ilişkin yapılan
başvuruda;
a) Şube açılması için yetkili kurul kararı,
b) Yetki belgesinin İl/İlçe
Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube yöneticisinin varsa danışmanlık sertifika
sureti, imzalanan
hizmet sözleşmesinin sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan belge,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d) Şubenin adresi, telefon numarası vb. iletişim
bilgileri,
e) Uygun görüş raporu.
(4) İlçe Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi
yapar, uygun olanları onaylayarak İl Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli
incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin
açılışına onay verilmek üzere Ek-1c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki
üretici örgütü/ ziraat odası birinci derecede sorumludur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal
danışmanlık hizmeti vermek ve danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici
örgütü/ ziraat odası bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(3) İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu
ve ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika
sahibi olmalıdır.
(4) Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı
sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarının en az yüzde
yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Üretici örgütünün veya ziraat odasının başkanı,
istihdam edilecek tarım danışmanının ve yöneticinin işverenidir.
(6) İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve yönetici
ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin
bilgiler bulundukları ilin, İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve yönetici sertifika sahibi olsa bile tarım
danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı
başkan/yönetici temsil eder.
(9) Üye olan her çiftçinin, tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak
isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(10) Bünyesinde tarım danışmanı istihdam ediyorsa, üretici
örgütü/ziraat odası ile tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen
üyeler arasında Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal
danışmanlık şirketlerinden/serbest tarım danışmanlarından hizmet satın alınabilir
ve Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet
sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun
şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12) Yönetim Kurulu, tarımsal danışmanlık hizmetleri
ile ilgili bütün hususlardan sorumludur.
(13) Sisteme yeni dâhil olan çiftçilerin isimleri altı
ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(14) Kuruluş kanunlarında şirket kurabileceklerine
dair hüküm olan üretici örgütleri, ziraat odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine
uygun olarak tarımsal danışmanlık şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının;
iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde
belirlenir.
(16) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi
sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir
tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam edilen tarım danışmanları sorumlu
oldukları çiftçileri, ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma
gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi satışı yapan üretici örgütü ve ziraat
odası, satışta görevli teknik personel dışında tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır. İstihdam edilen danışman girdi satışında görevlendirilemez.
(19) Danışmanlık hizmetleri ile ilgili çalışmalara
ilişkin her türlü belge ve bilgi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(20) Sisteme dâhil olan her çiftçi için bir dosya
hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait
mevcut durumunu gösterir bilgiler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile
işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç
duyulacak diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici örgütü faaliyet alanına uygun sertifika
sahibi danışman istihdam eder veya danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde
görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir
faaliyette bulunamazlar.
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarımsal danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki belgesi verilir. Yetki
belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
dernekler/vakıflar web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar;
İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine
yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl
Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez
Teknik Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar;
İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışman istihdam etmek
zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler
istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere
kurulduğunu gösteren tüzüğünün/vakıf senedinin onaylı örneği ve üye listeleri,
c) Uygun görüş
raporu,
ç) İstihdam edilen tarım
danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki belgesi için
istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü
tarafından onaylanır.
(6) Yetki belgesi düzenlenebilmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki
belgesi verilmek üzere Ek-2b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(8) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar
bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru;
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne
aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 9 uncu maddesi, beşinci fıkrası,
a) ve c) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yönetim kurulu kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden
yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-2ç formu doldurularak,
mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar
mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı
istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım
danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni
tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede
ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi
verir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı
istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu madde, dokuzuncu fıkra, a) bendindeki
belgeler istenir.
(11) Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı
belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen
yönetici için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 10- (1) Üyelerine sadece tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere kurulan dernekler ve vakıfların kuruluşları, tabi oldukları
mevzuata göre yapılır ve tüzüklerinde/vakıf senetlerinde danışmanlık hizmeti vermek üzere kuruldukları açık
olarak belirtilir.
(2) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi
sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir
tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3)
Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az
biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir
bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(5) Dernekler/vakıflar bünyesinde
istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam
edilen tarım danışmanlarından en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(6) Tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet
yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma
programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar
ve uygular.
(7) Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık
hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen
üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak
isteyen üyeler ile dernek/vakıf arasında Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet
verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye listeleri bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
gönderilir. Yeni üye olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(10) Fahri üyelerinin dışındaki üyelerinin tamamının
çiftçi olması zorunludur.
(11) Tarımsal danışmanlık dernek veya vakfının başkanı, yönetici ve danışmanın
işverenidir.
(12) Başkan ve yönetici, sertifika sahibi olsa bile
danışmanlık yapamaz.
(13) İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve
yönetici ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere
ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(14) Tarımsal danışmanlık dernek/vakfı, Bakanlığa
karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgi,
Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine
hazır bulundurulur.
(16) İstihdam edilen tarım danışmanları, her çiftçi
için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine
ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler,
gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık
değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(17) İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının;
iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde
belirlenir.
(18) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen
yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Şirketlere Tarımsal Danışmanlık Yetki
Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 11- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarımsal danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne
yapılır.
(2) Şirketin faaliyet alanında/alanlarında tarımsal girdilerin satışı ve
bayiliği varsa yetki belgesi verilmez.
(3) Tarımsal danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici
hariç en az dört tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak başka il veya ilçede şube
açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere ilde en az dört, ilçede en
az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından biri lisans mezunu
olmalıdır.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler web
sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(5)Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl
Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal
bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(6) Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik
Komitesinin belirlediği bölümlerde danışman istihdam etmek zorundadır.
(7) Şirketi Bakanlığa karşı şirket yöneticisi veya
yönetim kurulu başkanı temsil eder.
(8)
Şirkete yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-3a),
b) En az limited şirket olarak kurulduklarını ve
faaliyet alanlarından
birinin tarımsal danışmanlık hizmeti
olduğunu belgeleyen ticaret sicil gazetesi örneği ve fatura,
c) Adı, adresi, vergi numarası, var ise logosuna ait
belgeler,
ç) Kurucularına, ortaklarına ait kimlik ve varsa
diploma/çıkış belgesinin bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce onaylı suretleri,
d) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa karşı şirketi temsil edecek kişinin,
şirket adına imza atmaya yetkili olduğunu gösterir noter onaylı imza sirküleri,
f) Uygun görüş raporu,
g) Yetki belgesi için
istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü
tarafından onaylanır.
(9) Yetki
belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(10) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki
belgesi verilmek üzere Ek-3b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler
bürolarını değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru;
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne
aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 11 inci maddesi, sekizinci fıkrası,
a), c) ve f) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
c) Adres değişikliğine ilişkin şirketin ortaklar kurul
kararını gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden
yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak,
mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen
şirketler, mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım
danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim
etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım
danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni
tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, şirket bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(13) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı
istihdam ettiğinde, sadece 11 inci madde, on ikinci fıkra, a) bendindeki
belgeler istenir.
(14) Şirketlerin mevzuat gereği yönetici sayısını
artırması gerektiğinde; şirketler aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim
etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen
yönetici için düzenlenen belgeler, şirketin bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube
açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 12- (1) Şirketler, çalışmalarını aksatmamak ve
hizmetlerinin kalitesini düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak üzere izin
aldıkları ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler. Şube izni
için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru sırasında;
a) Şube açılması yönünde şirketin ortaklar kurulu
kararını gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
b) Yetki belgesinin İl Müdürlüğü
onaylı sureti,
c) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye
ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Şubenin adresi, telefon numarası gibi iletişim
bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin büro ve teknik malzeme donanımına ilişkin
bilgileri içeren bir dosya sunulur.
(3) İl Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar,
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmesi
amacıyla Ek-3c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler, çalışmalarında yönetmelik hükümlerine
uymak zorundadır. Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden şirket birinci
derecede sorumludur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana sözleşmesinde, faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğu
belirtilir.
(2) Şirket
kuruluşunda, il sınırları esastır ve her danışmanlık şirketi kurulduğu ilde
bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre şirket
kuruluşunun gerçekleştiği ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de şube açılabilir. Açılan şubelerde yürütülen tüm
faaliyetlerden danışmanlık şirketi sorumludur. Şube açılması veya kapatılması
durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi verilir.
(3) Şirketler
yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım
danışmanından sorumlu olamaz.
(4) Şirketler bünyesinde istihdam edilen tarım
danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen danışmanlardan en az
yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Şirketlerde
yönetici şirket ortağı dışında biri olmalıdır.
(6) Yöneticiler
sertifikaları olsa bile yöneticilik görevleri devam ettiği sürece fiilen tarımsal
danışmanlık görevi yapamazlar.
(7) Hizmet verecekleri çiftçilerle ve/veya üretici
örgütleri/ziraat odaları ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde;
ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin
kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme imzalanan çiftçi/üretici
örgütlerinin/ziraat odalarının listesi bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne
gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçi/çiftçi örgütleri/ziraat odaları varsa
isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(9) İstihdam edeceği tarım danışmanları ile taraflarca
hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır.
(10) İstihdam edilen danışmanların listesi ve bu
listedeki değişiklikler bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi
sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir
tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam edilen tarım danışmanları, sorumlu
oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma
gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro
ve teknik personel yeterliliğine sahip olmalıdır. Bürolar, danışmanlık
faaliyetlerinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmeli, her
türlü iletişim imkânı bulunmalı, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile
donatılmış olmalıdır. Bürolarda dışarıdan tanınmasını sağlayacak şekilde bir
tabela bulunması zorunludur. Bürolarda danışmanlık faaliyetlerinin dışında her
hangi bir faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14) İstihdam edilen yönetici ve tarım danışmanlarının
iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde
belirlenir.
(15) Üretici örgütleri ile hizmet sözleşmesi
imzaladıklarında, üretici örgütünün faaliyet alanına giren konuda sertifika
sahibi tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(16) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi
Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine
hazır bulundurmakla yükümlüdür.
(17) Sözleşme imzalanan her çiftçi için bir dosya
hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut
durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin
ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar
yer alır.
(18) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde
görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir
faaliyette bulunamazlar.
Serbest Tarım Danışmanlarına Yetki
Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri ve
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının başvuru işlemleri
MADDE 14- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak serbest
tarım danışmanlarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki belgesi başvurusunda bulunan serbest tarım
danışmanları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilmesi için
aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı bulunduğu vergi dairesinden alınacak serbest
meslek mükellefiyeti tescil belgesi ve fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal danışmanlık sertifikasının onaylı sureti, onaylı mezuniyet belgesi ve nüfus
cüzdanı sureti,
d) İlgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
onaylı belge, e) Danışmanlık bürosunun adresi, telefon
numarası gibi iletişim bilgileri,
f) Danışmana ait noter onaylı imza sirküleri,
g) Belediye ve/veya Valilik/Kaymakamlıktan alınan işyeri açılış
ruhsatı/izin belgesi,
ğ) Uygun görüş raporu.
h)Yetki belgesi için istenen belgelerden
fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından
onaylanır.
(4)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri İlçe Müdürlüklerinden
gelen dosya ve evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5) İl Müdürlüğünce uygun
görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-4b formu doldurularak
Başkanlığa gönderilir.
(6) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen serbest
tarım danışmanı bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 14 üncü maddesi, üçüncü fıkrası,
a), b), c), e) ve g) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
c) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden
yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak,
mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1) Sözleşme karşılığı çiftçilere/tarımsal
işletmelere/üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek olan danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde çalışır.
a)
Serbest Tarım Danışmanı,
tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecekleri
çiftçilerle/tarımsal
işletmelerle ve/veya üretici
örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet
sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun
şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir
tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c) Sözleşme imzaladıkları çiftçileri ikamet yerleri ve
üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesini bulunduğu
ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi
Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine
hazır bulundurmakla yükümlüdür.
e) Sözleşme
imzaladığı her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sözleşme
tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme
durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki
yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer
alır.
f) Serbest tarım danışmanları, tarım danışmanlığı
dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
MADDE 16- (1) Serbest tarım danışmanları, mesleki
faaliyetlerini açtıkları bürolarda sürdürür.
(2) Bir tarım danışmanı sadece bir büro açabilir.
Ancak fiziki koşullarının uygun olması durumunda, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bir büroyu en
fazla iki danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda mesleki faaliyetlerinin dışında herhangi
bir faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde
bir tabela bulunması zorunludur.
(5) Bürolar; tarım danışmanlığı mesleğinin
yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmiş, gerekli alet ve eğitim
malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek
Kişi ve Kuruluşların Faaliyetleri,
Hizmet Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, çiftçilerle imzaladıkları sözleşme kapsamında yapacakları tarımsal
danışmanlık çalışmalarına ilişkin yıllık program hazırlar.
(2) Program hazırlamada öncelikle çiftçilerin/tarımsal
işletmelerinin mevcut durumlarını ortaya koyan bir çalışma yapılır. Bu amaçla,
mevcut durum tespit formu (Ek-5) kullanılır. Bu formlar her çiftçi için ayrı
doldurulur. Çiftçi kayıtları en az formdaki bilgiler olmak üzere ayrıca
bilgisayar ortamında tutulur.
(3) Sözleşme imzalanan çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal
üretimde karşılaşmış oldukları problemler ve bu problemleri ortaya çıkaran
nedenler belirlenir. Bu amaçla problem analizi çalışması yapılır.
(4) Yapılan bu çalışmaya uygun olarak, tarımsal üretime
ilişkin tespit edilen sorunlar bir öncelik sıralamasına tabii tutularak,
belirlenen problemlerden hangilerinin öncelikli olarak çözüleceğine karar verilir.
(5) Bu çalışmalar sırasında tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, ilin ve çiftçilerin tarımsal sorunları
hakkında İl/İlçe Müdürlüğü ile işbirliği yaparlar.
(6) Bunun sonucunda, sözleşme kapsamında yapılacak
faaliyetlerin konu ve içerikleri belirlenir.
(7) Şirketler, üretici örgütleri, ziraat odaları,
dernekler, vakıflar ve serbest tarım danışmanları, belirtilen esaslara
uygun olarak; yıllık programların hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu
ilin İl/İlçe Müdürlüğüne teslim edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan yıllık programlar; tarımsal danışmanlık
şirketlerinde programı hazırlayan danışman ve şirket yöneticisi tarafından;
üretici örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
derneklerinde/vakıflarında programı hazırlayan danışman, varsa yönetici ve
işveren tarafından serbest tarım danışmanlarının ise kendileri tarafından
imzalanır.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay içerisinde yapacakları faaliyetleri
ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan aylık faaliyet programlarını
hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını, sözleşme imzaladığı çiftçilere
katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, altı aylık dönemler halinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
faaliyet gerçekleşme raporlarını gönderirler.
(11) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, her yılın yıllık değerlendirme raporunu, izleyen yılın ocak ayında
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderirler.
(12) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar; program hazırlanması, faaliyet gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve
izlenmesinde Bakanlık tarafından hazırlanacak formları kullanırlar.
(13) İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri, belirli
dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek bütün kişi
ve kuruluşların faaliyetleri en az yılda bir defa olmak üzere bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından değerlendirilir.
(15) Üretici örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda
görev yapan tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları ve yöneticiler, Bakanlığın görev alanına giren konularda kontrol
veya denetim yetkisi veren sertifikaya sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık
hizmeti ile birlikte söz konusu görevleri yürütemezler ve sorumlu yöneticilik
yapamazlar.
(16) Üretici örgütü, ziraat odası ve tarımsal
danışmanlık dernek/vakıfları, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sundukları
üyeleri ile Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım danışmanları sahip oldukları sertifikada
belirtilen bölümde danışmanlık hizmeti verebilirler.
Hizmet verilecek
işletme sayısı ve işletme ziyaretleri
MADDE 18- (1)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda bir tarım
danışmanının hizmet vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri kontrol
sıklıkları aşağıda belirlenmiştir.
a)
Seracılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 52,
b) Bahçe Bitkileri: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı
Yılda 24,
c) Tarla Ziraatı (sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol
Sıklığı Yılda 15,
ç) Tarla Ziraatı (kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol
Sıklığı Yılda12,
d) Büyükbaş Hayvancılık (süt): İşletme Sayısı 50,
Kontrol Sıklığı Yılda 40,
e) Büyükbaş Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80,
Kontrol Sıklığı Yılda 24,
f) Küçükbaş Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol
Sıklığı Yılda 24,
g) Su Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı
Yılda 24,
ğ) Arıcılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 18,
h) Kanatlı Hayvan Yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60; Kontrol
Sıklığı yılda 24,
ı) Organik Tarım: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı
bu maddenin birinci fıkrasının ç) bendi için yılda 12, c) bendi için yılda 15,
ğ) bendi için yılda 18, b), e), f), g) ve h) bentleri için yılda 24, d) bendi
için yılda 40,
i) Karma işletmeler (Bir tarım danışmanının hizmet
vereceği işletme tipinin birden fazla olması durumu): İşletme Sayısı 60.
(2) Uzman tarım danışmanı18 inci madde, birinci fıkranın alt bentlerinde belirtilen işletme sayısının yüzde on fazlası sayıda işletmeye hizmet verebilir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yöneticinin
görevleri
MADDE
19- (1)Yöneticinin görevleri aşağıda
belirtilmiştir.
a) Tarım danışmanları arasında iş bölümü yapmak ve
koordinasyonu sağlamak,
b) Tarım danışmanlarının faaliyetlerini programlamak,
uygulanmasını sağlamak, izlemek ve değerlendirmek,
c) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili
tüm yazışmaları yapmak,
ç) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyeti ile ilgili
form, faaliyet raporu ve her türlü bilgi ve belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine
zamanında gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleri ile
ilgili yapılacak her türlü inceleme ve denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin
hazır bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin birden fazla olması durumunda
başkan/şirket kurucusu tarafından yöneticiler arasında işbölümü yapılır.
Denetleme
MADDE 20- (1) Bakanlık, tarımsal danışmanlık yetki belgesi
sahibi kişi
ve kuruluşları Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına uygun olarak danışmanlık hizmetlerini sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara uygun olarak denetler.
a) Denetleme; Başkanlık,
İl Müdürlüğü ve İlçe Müdürlüğü tarafından yapılır.
b) Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal
Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir Komisyon
oluşturulur. Komisyonda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler
yer almalıdır.
c) İl/İlçe Müdürlüğünce her altı ayda bir olmak
üzere yılda en az iki kez denetleme yapılır. Komisyon, denetimler sırasında denetlenen
kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile
görüşme yapar ve Çiftçi Denetim Formunu (Ek-6) düzenler.
ç) Görüşülecek tarımsal işletme
sayısının fazla olması durumunda Komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az
iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve düzenlenen Çiftçi
Denetim Formu (Ek-6) değerlendirilmek üzere Komisyona sunulur.
d) Denetlemeye
ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi
sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun
bulunduğu İlçe Müdürlüğünde diğeri ise İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin
cezalar İl Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli görülmesi halinde Başkanlıkça da
denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir.
Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir sureti kişi ve
kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri ise Başkanlıkta arşivlenir. Bu
denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g) Cezalara itiraz, tebliğ tarihinden itibaren otuz
iş günü içerisinde Merkez Teknik Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay içinde
Merkez Teknik Komitesince karara bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve başkanlığın
aldığı kararlar kesindir.
ğ) Yetki belgesinin geçici
olarak alıkonulması ve yetki belgesinin iptali cezalarının kesinleşmesinden
sonra bu kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti sunamaz.
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların, hizmet sunduğu çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım danışmanlarının hizmet
sundukları ilin farklı ilçelerinde ise, bu çiftçilere/tarımsal işletmelere
ilişkin denetleme, bulundukları İlçe Müdürlüklerince yapılır. Denetleme ile
ilgili bilgi ve tutulan raporlar danışmanın hizmet sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne
rapor halinde gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1) Bakanlık Makamının 29/06/2010 tarihli ve B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606
sayılı Olur’ları ile uygulamaya konulan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Uygulama Esasları yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE
- 1 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe
girmeden önce tarımsal danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve kuruluşlar,
bu Uygulama Esasları ile belirlenen düzenleme ve şartları, bu Uygulama
Esaslarının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde yerine
getirmek zorundadır. Gerek görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir
seferliğine altı ay uzatabilir. Bu sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen
kişi ve kuruluşların yetki belgesi iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE
- 2 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe
girmeden önce Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi almak için başvuruları Başkanlık
evrak kaydına girmiş olan kişi ve kuruluşların Yetki Belgesi işlemleri, başvuru
tarihinde yürürlükte olan Uygulama Esasları hükümlerine göre Başkanlık
tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu usul ve esasları Eğitim Yayım ve Yayınlar
Dairesi Başkanlığı yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından sonra yürürlüğe girer.